- Zastosowanie:
- czynności mająca miejsce
w danej chwili
- czynności mające miejsce
w teraźniejszości
- czynności, które będą
miały miejsce w niedalekiej przyszłości.
- Konstrukcja:
- zdania
twierdzące:
You are doing your homework at the moment.
- pytania:
Are you doing your homework
at the moment?
- zaprzeczenia:
You aren’t doing your homework at the moment.
3. Charakterystyczne
określenia czasu:
now, at
present, at the moment, today, tomorrow, this morning (week, evening itd.)
Dodowanie
końcówki –ing.
Jeżeli
czasownik kończy się na –e np. write, odrzucamy –e i dodajemy –ing. (writing)
Jeżeli
czasownik kończy się na spółgłoskę, przed którą występuje krótka samogłoska
(np. sit, put, swim) podwajamy spółgłoskę i dodajemy –ing.
Ćwiczenia:
1.
Uzupełnij zdania odpowiednimi
formami czasowników w nawiasach:
·
Jill _____________________ (make) a cake now.
·
Helen and Tom ________________ (eat) sandwiches.
·
Mum and dad ________________ (watch) TV.
·
Lisa _________________ (do) her homework now.
·
I ____________________ (go) to the cinema tomorrow.
2.
Zdania z zadania 2. Zmień na
pytania i przeczenia:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.
Napisz zdania przeczące
wstawiając czasowniki z ramki w odpowiedniej formie czas Present Continuous.
do listen
work enjoy
expect
travel
|
·
Derek looks bored with the party.=
______________________ himself at the party.
·
We haven’t invited anyone for tomorrow. = ___________________
any guest tomorrow.
·
It’s Sally’s day off today. =
_______________________today.
·
The train is terribly slow! = We____________________
very fast.
·
It’s the third time you haven’t heard my question! =
__________________________ to me again!
4.
Napisz pytania do podkreślonych
informacji:
·
They’re
leaving on Friday._________________________________________
·
We’re staying at my aunt’s house. ________________________________
·
I’m talking to Mary. ______________________________________________
·
She’s waiting for her sister._______________________________________
·
We’re listening to the radio._______________________________________
·
He’s flying to Paris tonight. _______________________________________
Odpowiedzi:
1. Uzupełnij zdania odpowiednimi formami czasowników
w nawiasach:
·
Jill is making a cake now.
·
Helen and Tom are eating sandwiches.
·
Mum and dad are watching TV.
·
Lisa is doing her homework now.
·
I am going to the cinema tomorrow.
2. Zdania z zadania 2. Zmień na pytania i przeczenia:
·
Is Jill making
a cake now? Jill isn’t making a cake now.
·
Are Helen and
Tom eating sandwiches? Helen and Tom aren’t eating sandwiches.
·
Are Mum and
dad watching TV? Mum and dad aren’t watching TV.
·
Is Lisa doing
her homework now? Lisa isn’t doing her homework now.
·
Am I going to
the cinema tomorrow? I’m not going to the cinema tomorrow.
3. Napisz zdania przeczące wstawiając czasowniki z
ramki w odpowiedniej formie czas Present Continuous.
do listen
work enjoy
expect
travel
|
·
Derek looks
bored with the party.=
Derek isn’t enyoing himself at the party.
·
We haven’t
invited anyone for tomorrow. = Aren’t expecting any
guest tomorrow.
·
It’s Sally’s
day off today. = Sally isn’t working today.
·
The train is
terribly slow! = We aren't travelling very fast.
·
It’s the third
time you haven’t heard my question! = You aren’t
listeninig to me again!
4. Napisz pytania do podkreślonych informacji:
·
They’re
leaving on Friday.When are they leaving?
·
We’re staying at
my aunt’s house. Where are you staying?
·
I’m talking to
Mary. Who are you talking to?
·
She’s waiting
for her sister.Who is she waiting for?
·
We’re
listening to the radio.What are you listening
to?
·
He’s flying to
Paris tonight. Where is he flying tonight?
W jednej odpowiedzi do zadania 3 jest chyba błąd logiczny :D
OdpowiedzUsuńjest "The train is terribly slow! = We are travelling very fast." - a chyba powinno być 'We are not travelling very fast.' ? ;>
W zadaniu 2, w tytule wkradł się błąd ;-) Chyba powinno być z "Zdania z zadania 1", bo co jak co, ale z pustego to i Salomon nie naleje :-D Chyba, że to zadanie na kreatywność. Stworzyć coś z niczego xDD
OdpowiedzUsuń