Opowiadanie to najbardziej twórcza z rodzajów form wypowiedzi, z jakimi możesz się spotkać na maturze rozszerzonej. Oto kilka wskazówek, o których musisz pamiętać pisząc:
1. Opowiadanie to forma
zawierająca jakąś historię. Pamiętaj, że powinna zawierać tylko jeden główny
wątek.
2. Zdecyduj czy będziesz używać
narracji pierwszoosobowej czy trzecioosobowej i bądź konsekwentny przez całą
pracę.
3. Pamiętaj, że w opowiadaniu
powinieneś używać czasów przeszłych:
Past Continuous – aby wprowadzić tło wydarzeń
(The sun was shining and the wind was blowing…)
Past Simple – aby opisać, główne wydarzenia opowiadania (Mary opened the window and saw…)
Past Perfect – aby wprowadzić tło akcji i zamierzenia, które doprowadziły do poszczególnych zdarzeń (He took part in the trip that had been planned very carefully – on wziął udział w wycieczce, która została zaplanowana bardzo starannie)
Past Simple – aby opisać, główne wydarzenia opowiadania (Mary opened the window and saw…)
Past Perfect – aby wprowadzić tło akcji i zamierzenia, które doprowadziły do poszczególnych zdarzeń (He took part in the trip that had been planned very carefully – on wziął udział w wycieczce, która została zaplanowana bardzo starannie)
4. Przeczytaj uważnie polecenie i
upewnij się, że je dobrze rozumiesz. Twoje opowiadanie musi być „na temat”.
5. Pamiętaj, żeby stosować ciekawe
słownictwo i nie powtarzać się.
Wstęp
15%
|
We
wstępnie przedstawiamy bohaterów oraz czas i miejsce akcji. Zarysowujemy
nasze wydarzenie.
Jak ciekawie rozpocząć?
- ciekawy opis miejsca akcji np. przez opisanie zapachu, dźwięków itp. - zadanie pytania retorycznego - stworzenie atmosfery tajemnicy, zagadki lub napięcia - bezpośrednie kierowanie słów do czytelnika |
Rozwinięcie
30%
|
Pamiętaj,
żeby w rozwinięciu przedstawić całą sekwencję wydarzeń, które doprowadziły do
punktu kulminacyjnego.
-
rozwój akcji
-
punkt kulminacyjny
|
Zakończenie
15%
|
W
zakończeniu przedstawiamy reakcje i odczucia bohaterów.
|
6. Przydatne wyrażenia:
Once
upon a time... / One day... - Pewnego razu... / Pewnego dnia...
It
all started/happened... - Wszystko zaczęło się/stało się...
That
Wednesday,... - Tamtej środy...
As
soon as... - Jak tylko...
As
he was leaving, I came in. - Jak/Gdy wychodził, wszedłem.
First...
and then... - Najpierw... a potem...
Immediately...
/ Out of the blue... - Natychmiast... / Nagle... <niespodziewanie>
The
moment... the window opened,... - W chwili..., w której otworzyło się okno...
Then...
- Później...
On
my way to... - W <mojej> drodze do...
Shortly
afterwards,... - Zaraz potem...
While...
<past continuous> - Podczas gdy...
Finally,...
/ In the end,... - W końcu...
Hardly...
had he finished... when...
No
sooner... had he finished... than...
Ledwie/Zaraz
po tym jak... skończył,...
Never
before... had I seen...
Nigdy
wcześniej... nie widziałem...
It
turned out that...
Okazało się, że...
The
worst was yet to come.
Najgorsze miało dopiero nadejść
In
a low voice, he told me...
Cicho powiedział mi...
He
gave an exclamation of... surprise/satisfaction/delight/relief.
Wyraził... zaskoczenie, zdziwienie/satysfakcję/radość, zachwyt/ulgę.
I
didn’t realize then that...
Wtedy nie zdawałem sobie sprawy, ¿e...
Up
they jumped. / Up jumped my parents.
Podskoczyli. / Moi rodzice podskoczyli.
(Wstawiając przyimek na początku zdania
wprowadzamy większą dramaturgię).
super blog ;) bardzo tym pomagasz ;)
OdpowiedzUsuńmoże zrobisz notke/filmik o 'strategicznych' słówkach/zwrotach np przy maturze ustnej ? ;)
Jest coś w tym stylu
UsuńMatura już za tydzień, a ja już czuje ten charakterystyczny ucisk żołądka, Twoje filmiki dużo mi pomogły i na pewno nie przestane ich śledzić nawet po maturach, mój cel- filologia angielska :D
OdpowiedzUsuńMiałam wybrać recenzję, ale chyba jednak opowiadanie będzie prostsze, jeśli temat mi podejdzie :D
Kojarzę Cię ze zdjęcia i tak się zastanawiam, skąd, a potem przychodzi do mnie myśl: no tak, z You Tube. :)
OdpowiedzUsuńSzkoda, że gdy ja zdawałam maturę, napisanie opowiadania nie było możliwością. Lepiej by sobie człowiek poradził i by się pisało z większą pewnością siebie.
Fajne porady :) Na pewno przydadzą się przyszłym i tegorocznym maturzystom. Jest jeszcze możliwość czytania blogów jak https://lincoln.edu.pl/warszawa/blog/jezyk-angielski-czasy-przyszle aby dokładnie usystematyzować wiedzę.
OdpowiedzUsuńBardzo dobre przygotowanie merytoryczne często się przydaje w nauce języków obcych. Ja jeszcze korzystam z księgarni językowej https://www.jezykiobce.pl dzięki której zawsze na bieżąco mam najlepsze materiały do nauki języków obcych.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny poradnik. Wypracowanie najtrudniej sprawdzić samemu, dlatego warto wiedzieć , jak je dobrze napisać.
OdpowiedzUsuńhttps://students.pl/matura/arkusze/