środa, 1 maja 2013

Jak napisać opowiadanie: matura rozszerzona




Opowiadanie to najbardziej twórcza z rodzajów form wypowiedzi, z jakimi możesz się spotkać na maturze rozszerzonej. Oto kilka wskazówek, o których musisz pamiętać pisząc:
1.    Opowiadanie to forma zawierająca jakąś historię. Pamiętaj, że powinna zawierać tylko jeden główny wątek.
2.    Zdecyduj czy będziesz używać narracji pierwszoosobowej czy trzecioosobowej i bądź konsekwentny przez całą pracę.
3.    Pamiętaj, że w opowiadaniu powinieneś używać czasów przeszłych:
Past Continuous – aby wprowadzić tło wydarzeń (The sun was shining and the wind was blowing…)

Past Simple – aby opisać, główne wydarzenia opowiadania (Mary opened the window and saw…)

Past Perfect – aby wprowadzić tło akcji i zamierzenia, które doprowadziły do poszczególnych zdarzeń (He took part in the trip that had been planned very carefully – on wziął udział w wycieczce, która została zaplanowana bardzo starannie)
4.    Przeczytaj uważnie polecenie i upewnij się, że je dobrze rozumiesz. Twoje opowiadanie musi być „na temat”.
5.    Pamiętaj, żeby stosować ciekawe słownictwo i nie powtarzać się.

Wstęp 15%
We wstępnie przedstawiamy bohaterów oraz czas i miejsce akcji. Zarysowujemy nasze wydarzenie.
Jak ciekawie rozpocząć?
- ciekawy opis miejsca akcji np. przez opisanie zapachu, dźwięków itp.
- zadanie pytania retorycznego
- stworzenie atmosfery tajemnicy, zagadki lub napięcia
- bezpośrednie kierowanie słów do czytelnika
Rozwinięcie 30%
Pamiętaj, żeby w rozwinięciu przedstawić całą sekwencję wydarzeń, które doprowadziły do punktu kulminacyjnego.
- rozwój akcji
- punkt kulminacyjny

Zakończenie 15%
W zakończeniu przedstawiamy reakcje i odczucia bohaterów.
6.    Przydatne wyrażenia:
Once upon a time... / One day... - Pewnego razu... / Pewnego dnia...
It all started/happened... - Wszystko zaczęło się/stało się...
That Wednesday,... - Tamtej œśrody...
As soon as... - Jak tylko...
As he was leaving, I came in. - Jak/Gdy wychodził, wszedłem.
First... and then... - Najpierw... a potem...
Immediately... / Out of the blue... - Natychmiast... / Nagle... <niespodziewanie>
The moment... the window opened,... - W chwili..., w której otworzyło się okno...
Then... - Później...
On my way to... - W <mojej> drodze do...
Shortly afterwards,... - Zaraz potem...
While... <past continuous> - Podczas gdy...
Finally,... / In the end,... - W końcu...
Hardly... had he finished... when...
No sooner... had he finished... than...
Ledwie/Zaraz po tym jak... skończył,...
Never before... had I seen...
Nigdy wcześniej... nie widziałem...
It turned out that...
 Okazało się, że...
The worst was yet to come.
 Najgorsze miało dopiero nadejść
In a low voice, he told me...
 Cicho powiedział mi...
He gave an exclamation of... surprise/satisfaction/delight/relief.
 Wyraził... zaskoczenie, zdziwienie/satysfakcję/radość, zachwyt/ulgę.
I didnt realize then that...
 Wtedy nie zdawałem sobie sprawy, ¿e...
Up they jumped. / Up jumped my parents.
 Podskoczyli. / Moi rodzice podskoczyli.
 (Wstawiając przyimek na początku zdania wprowadzamy większą dramaturgię).

7 komentarzy:

  1. super blog ;) bardzo tym pomagasz ;)
    może zrobisz notke/filmik o 'strategicznych' słówkach/zwrotach np przy maturze ustnej ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Matura już za tydzień, a ja już czuje ten charakterystyczny ucisk żołądka, Twoje filmiki dużo mi pomogły i na pewno nie przestane ich śledzić nawet po maturach, mój cel- filologia angielska :D
    Miałam wybrać recenzję, ale chyba jednak opowiadanie będzie prostsze, jeśli temat mi podejdzie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Kojarzę Cię ze zdjęcia i tak się zastanawiam, skąd, a potem przychodzi do mnie myśl: no tak, z You Tube. :)
    Szkoda, że gdy ja zdawałam maturę, napisanie opowiadania nie było możliwością. Lepiej by sobie człowiek poradził i by się pisało z większą pewnością siebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajne porady :) Na pewno przydadzą się przyszłym i tegorocznym maturzystom. Jest jeszcze możliwość czytania blogów jak https://lincoln.edu.pl/warszawa/blog/jezyk-angielski-czasy-przyszle aby dokładnie usystematyzować wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobre przygotowanie merytoryczne często się przydaje w nauce języków obcych. Ja jeszcze korzystam z księgarni językowej https://www.jezykiobce.pl dzięki której zawsze na bieżąco mam najlepsze materiały do nauki języków obcych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo pomocny poradnik. Wypracowanie najtrudniej sprawdzić samemu, dlatego warto wiedzieć , jak je dobrze napisać.
    https://students.pl/matura/arkusze/

    OdpowiedzUsuń